معرفی آنالیز کاتوو برای مسائل پیچیده

بسیاری از مسائل با فرمول‌بندی منطقی از طریق معیارها، محدودیت‌ها و روابط قابل تعریف هستند. به این مسائل، مسائل خوش ساخت گفته می­شود. اما بسیاری از مشکلاتی که روزانه مدیران شرکت‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستند از این موارد تبعیت نمی‌کنند و به راحتی قابل تعریف نیستند. علت این اتفاق می‌تواند وجود ذی‌نفعان چندگانه، دیدگاه‌های گوناگون، منافع متناقض و گنگ، عوامل نامشهود و عدم قطعیت باشد. به همین منظور روش‌های ساختاردهی مسئله گوناگونی به‌وجود آمده­اند تا بررسی مسائل و مشکلات را قابل دسترسی کنند. متدولوژی‌های سیستم نرم (soft system methodology(SSM)) متدهایی برای ساختاردهی به مسئله با استفاده از ادراکات هستند. این متدولوژی واقعیت‌های اجتماعی را بر اساس پیش‌فرض‌ها، دانش، تجربه و ترجیحات خود و تحت تأثیر شرایط فرهنگی درک می‌کند و به آن معنی می‌بخشد. هدف از این متدولوژی، یافتن راهی برای مواجهه بهتر با موقعیتی است که روزانه با آن سر و کار داریم. موقعیتی که به نظر ما نیاز به تغییر دارد.

یکی از مراحل مهم ساختاردهی به مسئله، تعریف بنیادین از سیستم است. تعریف بنیادین، ضمن توصیف سیستم ایده‌آل، اهداف آن، اشخاص درگیر در موقعیت، افراد تحت تأثیر و تأثیر گذار را معرفی می‌کند. برای ایجاد این تعریف بنیادین روشی شناخته‌شده به نام CATWOE استفاده می‌شود.

آنالیز CATWOE:

آنالیز CATWOE تکنیکی‌است برای تعریف و بررسی ذی‌نفعان کسب و کار. این تکنیک باعث می‌شود تا بتوانید دیدگاه هر ذی‌نفع را به صورت جداگانه بررسی کنید. این اطلاعات گردآوری شده کلید هرگونه تغییر سازمانی در شرکت شما هستند و به شما کمک می‌کنند تا ذی‌نفعان را به طور مؤثری مدیریت کنید. در ادامه هر قسمت این آنالیز بررسی می‌شود:

C(customer):

در این قسمت بررسی می‌شود که چه‌ کسانی به صورت مستقیم از کسب و کار سود می‌برند. با داشتن درک بهتری از نیاز مشتریان، محصول یا خدمت بهتری به آن‌ها می‌توانید ارائه دهید. همچنین با درک صحیح از مقدار نیاز مشتریان، ادامه مسیر تصمیمات برای شما هموارتر خواهد بود.

A(actors):

در این قسمت بازیگران کسب و کار بررسی می‌شوند. بازیگران هر کسب و کار، آن­دسته از ذی‌نفعانی هستند که در انجام تحول دخیل هستند. با بررسی این قسمت، می‌توانید از مقدار تأثیر بازیگران آگاه شوید و برنامه درستی برای کسب و کار خود، با توجه به بازیگران کسب و کارتان، داشته‌باشید.

T(transformation):

قسمت اصلی کار در اینجا بررسی می‌شود. تحول در این آنالیز به معنی پروسه انجام خدمت یا ارائه محصول است. این آنالیز باعث می‌شود تا بتوانید راحت‌تر فرصت‌های بهبود مسیر خود را پیدا کرده و در جهت آن گام بردارید.

W(worldwide view):

دیدگاه کلی درباره کسب و کار شما در این قسمت بررسی می‌شود. این قسمت آنالیز به شما چرایی وجود کسب و کارتان را بهتر نشان می‌دهد و همچنین با توجه به این قسمت، دید شفاف‌تری از آینده کسب و کارتان خواهید داشت.

O(owner):

در این قسمت بررسی می‌شود که از نظر ذی‌نفعان چه کسی مالک کسب و کار شماست و چه عاملی می‌تواند موجب تغییر و یا حتی تعطیلی کسب و کار شما بشود. در این قسمت همچنین اثرات مالکان نیز بررسی خواهد شد.

E(enviromental constraints):

همه سازمان‌ها و کسب‌وکارها در چارچوب محدودیت‌های اعمال‌شده توسط محیط خود عمل می‌کنند. با بررسی عوامل محیطی شما از اثر آن‌ها بر کسب و کارتان آگاه خواهید شد و می‌توانید با برنامه‌ریزی صحیح قبل از وقوع مشکلی از پیش آمدن آن جلوگیری کنید.

همان‌طور که گفته شد، آنالیز CATWOE قادر است تا مسائل در هم تنیده و پیچیده را به صورتی ساده و کاربردی ساختارمند کند و با ایجاد تصویری روشن از آن به شما در برنامه ریزی دقیق‌تر برای رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.

به عنوان مثال، خلاصه­ای از آنالیز CATWOE بازار جهانی مونوکلونال آنتی بادی­ها در ادامه قابل ملاحظه و دانلود است. فعالین صنعت دارو و سلامت کشور می­توانند در صورت تمایل گزارش کامل این آنالیز بسیار کاربردی را برای بازارهای مورد نظر خود در داخل و یا خارج از کشور سفارش دهند.

از اعتماد شما سپاسگزاریم.

 

برای انجام این گزارشات  فرم زیر را پر کنید و منتظر تماس ما با شما عزیزان باشید